02.
07. 2016
Avtor:
Drago Mislej - Mef, novinar v Izoli in glasbenik
Zadnjič
sem ga srečal okrog leta 2000, malo pred njegovo smrtjo, na neki
proslavi v vojašnici slovenskih pomorščakov v Ankaranu, kjer so
podeljevali nekakšne medalje, pa so ga povabili tja, saj je bil
dolga leta še kako povezan z morjem, pristaniščem in slovensko
Istro.
Bil je bolj majhne, drobne postave, vendar z nekakšnim karizmatičnim žarom v očeh. Tistim tipičnim za tako imenovano generacijo partizanskih direktorjev, ki morda niso imeli znanja doktorjev in magistrov, so pa imeli instinkt, brez katerega tudi v gospodarstvu ne gre. In Danilo Petrinja je imel tak instinkt.
Bil je bolj majhne, drobne postave, vendar z nekakšnim karizmatičnim žarom v očeh. Tistim tipičnim za tako imenovano generacijo partizanskih direktorjev, ki morda niso imeli znanja doktorjev in magistrov, so pa imeli instinkt, brez katerega tudi v gospodarstvu ne gre. In Danilo Petrinja je imel tak instinkt.
Danilo
Petrinja : "Poglej, to je bilo nekoč vse naše." In
nadaljeval,
kako
so vse polastninili in se igrajo s tistim, kar so desetletja
ustvarjale
generacije in generacije luških delavcev.
"Bojim
se, da bodo vse zagonili,"
Sredi petdesetih let je bilo že jasno, da Slovenija ne more računati na tržaško pristanišče, zato so v novi državi začeli razmišljati o novi lokaciji za slovensko pristanišče. Leta 1955 je bila ustanovljena Uprava za melioracijo Stanjolskega zaliva v Kopru, Danilo Petrinja pa imenovan za njenega direktorja. To je bil pravi začetek gradnje koprskega pristanišča. 7. decembra 1958, ko je koprsko pristanišče premoglo že 135 metrov operativne obale, je ob njenem prvem privezu pristala čezoceanka Gorica. Danilo Petrinja, ustanovitelj Luke Koper, je postal njen drugi direktor leta 1959. Vodil jo je več kot desetletje, do leta 1970. Pod njegovim vodstvom se je podjetje preimenovalo v
Luko
Koper (1961), pridobilo je brezcarinsko cono (1964) in močno
povečalo svoj obseg. V zadnjem letu njegovega vodenja je imelo
pristanišče že 843 metrov operativne obale, 110.000 kvadratnih
metrov zaprtih skladišč in opravilo 1,948.503 ton ladijskega
pretovora. Danilo Petrinja je s sodelavci vse bolj ubiral poti tržne
ekonomije, za kar je bil deležen velikih pritiskov. Večkrat je bil
v kazenskih preiskavah in zaradi svoje trme celo štirikrat pred
sodiščem.
Ko
sva z dvorišča vojašnice v Ankaranu pogledovala proti
pristaniškemu velikanu, narejenemu iz kontejnerjev, dvigal, velikih
pajkov na štirih kolesih, brezštevilnih avtomobilov, čakajočih na
promet, in velike kupe razsutih tovorov, mi je pokazal z roko v tisti
smeri in dejal: "Poglej, to je bilo nekoč vse naše." In
nadaljeval, kako so vse polastninili in se igrajo s tistim, kar so
desetletja ustvarjale generacije in generacije luških delavcev.
"Bojim se, da bodo vse zagonili," je zamahnil z roko, in to
je bilo zadnje, kar sem slišal od človeka, katerega ime so s
spoštovanjem izgovarjali vsi, ki so bili kakorkoli povezani z Luko.
Ko
so včeraj pred upravno stavbo tega istega podjetja prišli luški
delavci pa tudi zaposleni v podjetju Vina Koper, ki bi ga isti
prodajalci iz Slovenskega državnega holdinga radi prodali kot del
luške lastnine, ter zaposleni v Interevropi, ki so jo podobni
MONAgerji že spravili na kolena, je bilo jasno, da je oživel duh
Danila Petrinje. Priplazil se je med jezne obraze, med vzklike in med
prepevanje primorske himne ter dal jasno vedeti: Luke ne damo.
Predsednik
vlade in ministri, ki so do nedavnega v Istro prihajali le kot
turisti, seveda niso krivi za pogrom gospodarstva, ki je bilo pred
osamosvojitvijo in tranzicijo, oplojeno s tajkunizacijo, najmočnejše
v Sloveniji, na koncu te norije pa je končalo čisto na dnu. Eden za
drugim so umirali industrijski velikani, na bremenu države in občin
je ostalo nekaj deset tisoč prej zaposlenih. Lahko bi rekli, da je
tako moralo biti, ker je vsake revolucije in tudi industrijske enkrat
konec. A kaj, ko zdaj, dvajset let kasneje, spet obstaja trg za
Tomosove motorje, ko so modeli vlakcev iz Mehanotehnike še vedno med
najbolj iskanimi, ko Droga uspeva s hrvaškimi lastniki, OMV prodaja
nekdanjo Istrabenzovo lastnino in Delamaris konzervira španske
sardele v tovarni pri Pivki. Resnici na ljubo je treba povedati, da
marsikaterega od teh polomov ne bi bilo brez domačih "pomagačev",
ki pa so vendarle leteli na krilih novih družbenih in lastniških
odnosov.
Luka
Koper je eno zadnjih, če ne kar zadnje podjetje iz stare garde, ki
še nekaj velja v tem zakompliciranem poslovnem svetu. Pa ne le da
nekaj velja. Po ocenah številnih analitikov je med boljšimi oziroma
bolje organiziranimi pristanišči v regiji in Evropi. Z novo,
sodobno podobo je vendarle ohranilo nekaj miselnosti Petrinje in
njemu podobnih. In to so spregledali "puzzlerji" iz
Cerarjeve vlade, ko so se na že utečen način lotili projekta
drugega tira, za katerega nimajo niti denarja in posledično nimajo
volje niti ideje, kako storiti to, kar bi Danilo Petrinja zagotovo
storil. Kdo ve, morda bi to storil tudi kdo iz sedanjega vodstva
Luke, na čelu katerega je Dragomir Matić, človek, ki je v podjetju
začel kot navadni delavec in si z znanjem ter delovnimi navadami in
odnosom do sodelavcev pridobil zaupanje in po dolgem pregovarjanju
pristal, da zasede fotelj, v katerem so pred njim nekateri
dobro zredili na račun podjetja.
Na
stran delavcev se ni postavil iz obupa. Niti se niso iz obupa
zaposleni postavili na njegovo stran. Preprosto so eni in drugi del
tega organizma, le da so njegove odgovornosti toliko večje. Danes
univerzitetni diplomirani inženir tehnologije prometa je svojo
poklicno pot začel v špedicijskem podjetju in se že leta 1987
zaposlil v Luki Koper, kjer je delal najprej kot luški transportni
delavec in se postopoma povzpel do mesta izvršnega direktorja za
operativo in logistiko. Od leta 2012 do imenovanja na čelo Luke
Koper je bil zaposlen kot pomočnik direktorja v podjetju za
mednarodno špedicijo. Predsednik uprave je postal na povabilo
nadzornega sveta, ki mu danes stoji ob strani, kar ni ravno v navadi
v državi, kjer vse kadrovske niti vleče vlada in politika.
Verjetno
strategi prodaje Luke, ki so mirno spregledali skoraj 10.000 podpisov
proti takšnemu ravnanju, ki so preslišali resna opozorila zelo
aktivnih sindikalistov žerjavistov, ki so zmožni zavajanja z
napačnimi podatki in iščejo "poturice" za doseganje
svojih ciljev, ne vedo, da je Primorcem dovolj. Če bi bili med
udeleženci včerajšnjega zborovanja med prepevanjem neuradne, a
resnične himne Vstala Primorska, bi gotovo občutili tisto drhtenje,
ki nekatere navdaja z zanosom, drugim pa vliva strah. In če bi
poznali Iztoka Mlakarja, bi jih bilo zdaj strah, saj nismo daleč od
tega, da v številnih primorskih podjetjih, ki so še v delni lasti
te zavožene države, zaposleni porečejo: Puobi, usidma se!
Resnično ne smemo molčati! Sesujmo jim jadra laži in podtikanj!
OdgovoriIzbriši