Ceo govor predsednice Argentine, Kristine Kiršner, koji je zapanjio Ujedinjene nacije i zapalio svet
Objavljeno: 13/10/2014
Poštovani predsedniče,
dragi kolege,šefovi svih delegacija UN
Želim da vam se obratim u veoma specifičnom
trenutku za ceo svet, kao i za moju zemlju. Počeću razmišljajući
o uvodnoj reči generalnog sekretara gospodina Ban Kimuna, kojom je
otvorio 69. zasedanje Generalne skupštine. Osvrnuo se na veliki deo
problema, tragedija i nesreća koje brinu današnji svet. I verujem,
ako se dobro sećam, da su „te turbulencije“, kako je on rekao,
„koje drmaju svet“ opasnost po multilateralizam. Iskreno verujem
da veliki deo problema sa kojim se svet suočava na ekonomskom i
finansijskom polju, kao i na polju terorizma i bezbednosti, moći i
teritorijalnog integriteta, rata i mira – da su to sve problemi
nastali zbog krajnje suprotnog problema – nedostatka efikasnog,
pravog demokratskog multilateralizma.
Zato želim pre svega da (govor) započnem tako što
ću se zahvaliti Generalnoj skupštini na odlukama usvojenim
rezolucijom 68/304 9. septembra, kojom je većinom, odnosno sa 124
glasa „za“, odlučeno da se formira multilateralna konvencija
kojom se stvaraju legalni okviri za restrukturiranje državnih dugova
svih zemalja. Zadatak koji nismo rešili, barem otkad prisustvujem
sednicama Generalne skupštine od 2003. kao senator a zatim kao
predsednica, jeste reorganizacija Saveta bezbednosti UN i MMF.
Pričali smo o iskustvu koje je doživela Republika
Argentina, moja zemlja. Danas se usuđujem da u globalnom kontekstu
kažem da je Republika Argentina trostruki primer – na
finansijsko-privrednom polju, bezbednosnom, kao i na pitanju
teritorijalnog integriteta. Što se tiče prvog primera, on se odnosi
na ekonomsku i finansijsku krizu koja razara svet od 2008. i počinje
da preti zemljama koje se od nje oporavljaju. Te zemlje su održale
najveći privredni rast u poslednjoj deceniji. Mislim na krizu od
2008, koju je moja zemlja prošla 2001, kada nije mogla da otplaćuje
državni dug. U to vreme Argentinska Republika je napravila dogovor
sa multilateralnim organizacijama jer, gospodo, kada duguete 160
odsto BDP, to nije samo krivica onog koji duguje već i onog koji je
to dao na zajam.
PROBLEM ARGENTINSKIH DUGOVA
Od završetka diktature 24. marta 1974, kada je
Argentina ušla u neoliberalnu fazu, ona je tada predstavljena kao
voljeni učenik na svim predsedavanjima MMF, a završila je tako što
je toliko nagomilala dug da je kolabirala ne samo na privrednom već
i na političkom nivou. Imali smo pet predsednika u jednoj nedelji.
Do tada niko nije bio odgovoran za ono što se dešavalo Argentini,
preživljavalo se kako se moglo, a predsednik, koji je došao sa 22
odsto glasova, par meseci posle stupanja na dužnost prisustvao je
ovoj skupštini i istakao kako je zemlji potreban rast i razvoj kako
bi mogla da isplati dugove. I to je rekao u više nego zanimljivoj
metafori da „mrtvi ljudi ne mogu plaćati dugove i da treba
dozvoliti državama da ožive“ (prekid emitovanja).
onavljam: 160 odsto BDP nije odgovornost samo države
dužnika, a mi smo usvojili politiku koja nam je nametnuta. Preuzeli
smo odgovornost, ali smo isto tako i zahtevali i očekivali od MMF i
drugih kreditora da preuzmu odgovornost za taj dug zato što su
nametnuli lihvarskih 14 odsto kamate. I taj čovek koji je preuzeo
vođstvo sa 22 odsto glasova, imao je 25 odsto nezaposlenih, 54 odsto
siromašnih i 27 odsto onih koji žive u nemaštini, bez zdravstvenog
osiguranja, obrazovanja, bezbednosti. Posle nekog vremena, uz novi
model razvoja, ne samo da smo stvorili milione radnih mesta i uveli
milione u socijalni i penzioni sistem već smo i proizveli šest
tačaka BDP za investiranje, među kojima je obrazovanje. Usmerili
smo ogromne količine novce na infrastrukturu, puteve, škole,
nuklearne elektrane, hidroelektane, vodovode, gasne i elektro-mreže,
koje danas prožimaju celu zemlju. To je bio društveni proces bez
presedana, koji je smanjio broj siromašnih i onih u nemaštini na
jednu cifru. I to je MMF priznao – da je privredni rast koji je
Argentina ostvarila od 2004-2011. treći u celom svetu, samo su nas
Kina i Bugarska nadmašile. Danas u regonu Lationske Amerike imamo
bolji kvalitet života, veću kupovnu moć radnika i najbolji
društveni dohodak.
To smo učinili plaćajući dug koji su drugi
stvorili. Zato valja istaći da naše vlade niti su ignorisale dug
niti su padale u bankrot. Preuzeli smo inicijativu i plaćali dugove
od 2003. do danas. Platili smo više od 190 milijardi dolara.
Ponavljam: više od 190 milijardi dolara! Platili smo 92,4 odsto duga
u dve rate: prvi put to je 2005. učinio predsednik Kiršner, drugi
put 2010. takođe on. Platili smo 92 odsto duga kako bismo ga
normalizovali, i kasnije smo u redovnim isplatama vratili ceo dug MMF
i ispunili sve obaveze prema njima. Pre par meseci zaključili smo
pregovore sa Pariskim klubom poverenika o dugu iz 1956. godine. Kako
bih vam opisala situaciju, rećiću da sam tada imala tri godine, a
ministar ekonomije moje zemlje, koji je pregovarao o reprogramu ovog
duga, tada se nije ni rodio. Ipak, napravili smo dogovor sa 19
ministara finansija iz Evropske unije o reprogramu duga i već smo
platili prvu ratu od 642 miliona dolara.
LEŠINARI POD ZAŠTITOM
Ali to nije sve. Trebalo je da rešimo sudske
sporove sa CIADI i Svetskom bankom, sporove koje nisu započele naše
vlade, već su prethodne vlade, zbog svog delovanja, dovedene pred
taj tribunal Svetske banke. I to smo krenuli da rešavamo, baš kao
što smo rešili situaciju sa Repsolom, kad smo odlučili da
preuzmemo kontrolu nad našim energetskim izvorima i preuzmemo 51
odsto naftne kompanije. I taj smo dug reprogramirali i došli do
dogovora. Sve to smo uradili sami, svojim resursima, bez pristupa
tržištu kapitala zato što je Argentini zbog bankrota 2001.
zabranjen pristup tržištu kapitala. Imajte u vidu taj socijalni
oporavak bez presedana.
I zašto sve ovo sada govorim? Tokom 50-tih godina
ista stvar se dešavala, ali je postojala razlika? Ona je u tome što
smo počeli da radimo od apsolutnog bankrota, od same nule. Počeli
smo da ispunjavamo obaveze prema kreditorima, počeli smo da
oporavljamo Argentince, postigli rast, uspeli da izađemo iz dugova,
i sad smo jedan od najmanjih dužnika na planeti.
O čemu sad hoću da govorim? Sad se pojavljuju tzv
lešinarski fondovi. Taj izraz nije izmislio nijedan populistički
lider Južne Amerike niti neki afrički vladar iako je i sama Afrika
bila žrtva lešinarskih fondova. Jedan od prvih zvaničnika koji je
te fondove pomenuo u ovoj skupštini je nekadašnji britanski
premijer Gordon Braun 2002. godine, koji je naveo da je nemoralno
nametati te fondove zemljama koje se suočavaju sa iskonskim
problemima vezanim za nemaštinu, zdravstvo i obrazovanje. I danas se
Argentina, uz saučesništvo pravosudnog sistema ove zemlje (SAD:
prim. prev.), suočava sa tim lešinarskim fondovima.
Koji su to lešinarski fondovi? Postoji deo dugova
koje nismo uspeli da reprogramiramo kada smo to radili 2005. godine.
Oni nisu mogli da učestvuju u reprogramu zato što su 2008.
kupiljene obveznice. Znate, ti fondovi su se specijalizovali za
kupovinu obveznica onih zemalja koje su bankrotirale ili se tek
spremaju da to učine da kasnije ne bi išle da potražuju te
obveznice, već da bi oni pokretali parnice na svojim sudovima kako
bi zgrnuli ogromne profite. Neću se obazirati na te profite jer je
njujorško pravosuđe jedan deo koji mu je stigao na pretres
prepoznalo kao 1.608 odsto kamatne stope za pet godina u američkim
dolarima. Navedite mi, molim vas, kompaniju ili preduzeće koje može
da obrne toliki profit u dolarima za samo pet godina. To je razlog za
njihovo ime. Oni sad blokiraju isplate svojim poveriocima u
Argentini. I zato se radujem što se ova skupština suočila sa ovim
problemom, nadajući se da će ove ili sledeće godine graditi
primere multilateralizma aktivnog i konstruktivnog sveta u kome će
se reprogramirati dugovi kako nijedna zemlja ne bi morala da prolazi
kroz ono kroz šta sad prolazi Argentina, kao nacija koja može,
voljna je i koja će platiti dug uprkos maltretiranju lešinarskih
fondova.
UNIŠTAVANjE EKONOMIJA CELIH ZEMALjA
Lešinarski fondovi šire glasine i klevete širom
privrednog i finansijskog sektora, ali i u stanovništvu,
destabilizujući tim privredu. To se može okarakterisati kao
finansijski i ekonomski terorizam zato što teroristi nisu samo oni
koji podmeću bombe. Postoje i ekonomski teroristi, oni koji
uništavaju ekonomije zemalja, uzrokujući u njima nemaštinu, glad i
jad. Zato odlučno zahtevamo da se ovaj multilateralni sporazum što
pre zaključi. Ne samo za Argentinu već i za ostatak sveta, zato što
verujemo da će ekonomski i finansijski balans, koje ugrožava
socijalna nejednakosti, postati protivotrov za one koji vrbuju mlade
ljude. Zato što ti delovi stanovništva gube nadu i nemaju
budućnost, oni se se pridružuju ludačkim pohodima, zbog kojih ćemo
kasnije žaliti.
Ne radi se samo o tome da gledamo površinu ovih
problema, moramo da tražimo razloge koji dovode do njihovog
stvaranja. Pričala sam o svojoj zemlji koja je vodeći primer i na
poljima terorizma i bezbednosti. Moja zemlja je, uz SAD, je jedina
američka država koja je bila žrtva dva teroristička napada. Prvi
je bio 1992, kada je izraelska ambasada dignuta u vazduh, i dve
godine kasnije, kada je zgrada AMIA, Asocijacije
argentinsko-izraelskog prijateljstva, dignuta u vazduh. Ove godine je
dvadesetogodišnjica tog napada. Usudiću se da kažem pred ovom
skupštinom i članovima porodica žrtava, koje su ovde prisutne, da
je vlada predsednika Kiršnera učinila sve kako bi otkrila odgovorne
za napad, i to ne samo otvaranjem starih obaveštajnih arhiva već je
i formirala vladin tim za istragu. Pošto je 2006. pravosuđe moje
zemlje optužilo iranske državljane da su uključeni u napad na
AMIA, tražilo je saradnju Islamske Republikom Iran u istrazi. Taj
zahtev ponovljen je 2007, dok 2010. Iran konačno nije pristao.
Pristali su na bilateralni sastanak, na kome smo zajedno potpisali
memorandum o saradnji pravosuđa. Zašto smo to uradili? Kako bi
optuženi iranski državljani koji žive u Teheranu mogli da svedoče
pred argentinskim sudom.
DANAS PRIJATELjI, SUTRA TERORISTI
Šta se desilo pošto smo potpisali memorandum?
Izgledalo je kao da su svi unutrašnji i spoljni demoni oslobođeni.
Jevrejske institucije, koje su nas podržavale, odjednom su nam
okrenule leđa. Kad je odlučeno da se sprovede memorandum, bili smo
optuženi za saučesništvo sa Iranom. Isto se dogodilo kad su
lešinarski fondovi lobirali pred američkim Kongresom, tvrdeći da
smo mi partneri Islamske Republike, s tim što se Iran tad nije
oslovljavao kao „Islamska republika“, već kao „Teroristička
država Iran“. Lobirali su i na internetu, gde su moju sliku
stavljali pored slike predsednika Ahmadinedžada, kao da smo
partneri. A ove nedelje smo saznali da se u Valdorf Astoriji,
hotelu-simbolu ovog grada (Njujorka; prim. prev.) održao sastanak
šefa Stejt departmenta i njegovog iranskog kolege. Ne kritikujemo
to, štaviše, podržavamo sve što podrazumeva dijalog. Ali bismo
voleli da pitamo one koji su pljuvali Iran i optuživali ga za
terorizam – i to ne pre sto godina, već prošle godine – šta li
bi sad rekli?
Šta bi sad rekli o onima koji su stvorili IDIL.
Njih su mnogi smatrali borcima za slobodu, koji se bore u Siriji
protiv Asadove vlade, a sada su deo IDIL. Mislim da tu leži drugi
problem koji se tiče bezbednosti i terorizma. Velike sile olako
neprijatelje pretvararaju u prijatelje, a teroriste u borce. Problem
je što moramo da shvatimo jednom zauvek da ne možemo koristiti
međunarodne odnose i geopolitičke pozicije kako bismo uskladili
položaje sila. To kažem iz pozicije borca protiv međunarodnog
terorizma.
Evo jedne zanimljivosti. Argentinsko pravosuđe
istražuje da li sam navukla bes IDIL na Argentinu zbog dva razloga:
svoje bliskosti sa njegovom svetošću papom Franciskom, kao i mojim
priznanjem dve država, poput Palestine i Izraela. Zato ponovo tražim
od Generalne skupštine da prizna Palestinu kao punopravnu članicu
ove institucije. Jer tako ćemo razrešiti nekoliko Gordijevih
čvorova; ne jedan, već nekoliko. Počećemo da rešavamo neke od
problema na Bliskom Istoku. Priznavanje države Palestine i pravo
Izraela da živi unutar svojih granica, kao i da se više nikad ne
dozvoli da Palestini doživi neproporcionalnu primenu sile koja je
dovela do smrti stotina dece i žena. To osuđujemo, kao što
osuđujemo one koji su ispaljivali rakete na Izrael.
Verujemo da u nam je u vremenu ekonomskih lešinara
i ratnih huškača potrebno mnogo maslinovih grančica kako bi
obezbedili mir i bezbedniji svet. Za to nam treba poštovanje
međunarodnog prava i jednakost među onima koji sede ovde. Danas je
i predsednik pričao o primeni sile pri ugrožavanju teritorijalnog
integriteta neke zemlje. I za to je Argentina primer jer čekamo više
od sto godina kako bismo sa Ujedinjenim Kraljevstvom razgovarali o
našem suverenitetu nad Malvinskim ostrvima. I niko nije zabrinut;
nema veta Saveta bezbednosti zato što Argentina nije članica Saveta
bezbednosti niti je zemlja toliko smažna da prekraja granice. I, dok
je takva situacija na snazi, dok su glasovi pet stalnih članica
bitniji od glasova Obale Slonovače, Gane, Kenije, Egipta, Ugande,
Argentine, Bahreina ili Arapskih Emirata, ništa se neće rešiti.
Ovde će se samo održavati govori svake godine i ništa se neće
rešavati.
PROBLEM UN
Zato sile koje su delegirane u Savetu bezbednosti
deluju kao paradoks. Skupština mora da traži dozvolu Saveta da bi
primila novog člana. Moramo da oslobodimo skupštinu kao potpuno
suverenu, kao i Ujedinjene nacije u kojima će svaki glas biti
ravanopravan jer će se tako postići demokratija. Kad demokratija
počne da se primenjuje u potpunosti, tad će se nazreti i rešenje.
Između pesimizma i optimizma ću uvek izabrati optimizam, ali
realni, jer, bez uvida u realnost, ili smo cinični ili naivni.
Ne želim da budem ni naivna ni cinična pred vama.
Reći ću vam šta u mojoj zemlji mislimo o tim velikim temama, poput
reforme bezbednosnih organizacija ili reforme MMF. Godine 2003.
izgledalo je preko potrebno da se reformiše MMF. Sad više niko ne
želi da reformiše MMF zato što je izgubio glavnu ulogu u rešavanju
ključnih problema. Međutim, šef MMF, kao i bivša šefica Ana
Kruger, zahteva regulisanje reprogramiranja državnih dugova. Jer,
dok god nemamo međunarodni sporazum koji ratifikuje ova skupština,
uvek će negde postojati sudija poput gospodina Grise koji će
siromašnoj zemlji naturiti kamatu od koje će ona duboko krvariti.
Jer oni žele da osujete reprogramiranje državnih dugova, što želi
argentinski narod.
Bila sam u Rimu pre nego što sam došla ovde kako
bih razgovarala sa svojim sunarodnikom koji je na poziciji od
izuzetnog značaja ne samo religijskog već i moralnog. Želim da vam
prenesem poruku mira. Ako ćemo zaista da se borimo protiv terorizma,
hajde da radimo za mir, jer se ne borite za mir prizivajući rat. A
to je baš ono što oni žele – simetričnu reakciju kako bi igre
počele, gde bi uvek bio neki kredit koji bi oni tražili da se
vrati. Zato mislim da je bitno odlučno reagovati na ove probleme.
Na kraju želim da kažem da, ako ova skupština
povrati svoj mandat i uspostavi međunarodno pravo u mnogim delovima
sveta koji nameću pravila drugima, a sami ih ne priznaju, onda ćemo
napraviti doprinos miru u borbi protiv terorizma kako bismo našoj
deci ostavili svet boljim nego što je sad. Na kraju, želim da
podsetim da su prošle godine problemi bili drugačiji, svi su
pričali o drugim problemima i bezbednosnim pretnjama. Stvari su se
od tada dosta promenile – oni koji su prošle godine bili zli sada
i nisu tako loši, a oni je tada trebalo da budu napadnuti sad
sarađuju u odstranjivanju IDIL.
KAKO SU NASTALI AL KAIDA I TALIBANI
I sad pitam kako su Al Kaida i Talibani nastali?
Odakle im oružje i novac? Moja zemlja ne proizvodi oružje, ko im ga
je onda prodao? Zatim su došli oni koji su podržali Arapsko
proleće, za koje se ispostavilo da nije baš proleće, već jesen
ili čak zima. Ti ljudi su prešli put od boraca za slobodu do
monstruma. Sada su se pretvorili u IDIL, monstruma koji seče ljudima
grkljane po televizijama. Ljudi se pitaju kako se to dogodilo, a meni
ćete oprostiti što više ne verujem nikom.
Sve druge stvari koje se prikazuju na televiziji
samo su bajka u poređenju sa onim sa čim se svet suočava. Zato bi
trebalo da se zapitamo kako nastaju ti problemi koji su naterali Papu
da kaže da živimo u Trećem svetskom ratu. Istina je, Treći
svetski rat nije nalik konvencionalnim ratovima koje smo videli u 20.
veku. To su manji ratovi u kojem su jedine žrtve civili. I zato ćemo
u Savetu bezbednosti postaviti neka pitanja.
Ne pravimo nikakve zaključke, samo imamo pitanja, i
postavićemo ih onim zemljama koje imaju više informacije od moje,
koje imaju mnogo razvijenije informacione mreže od naših. Biće
šteta ako dobijemo hrpu informacija koju nećemo moći da razumemo.
Jer morate shvatiti šta se dešava ako želite da napravite konačno
rešenje.
Još jednom se zahvaljujem onim 124 zemljama koje su
pristale da se usvoji rezolucija 68/304. Svi znamo da je bilo
pritisaka da se ne glasa za tu rezoluciju, ali verujem da je primena
praktičnog i efikasnog multilateralizma pokazala da nije sve
izgubljeno. Sa druge strane, u rukama je svih nas da rešavamo
probleme sa kojima se suočavamo.
(za Standard.rs preveo: Andrej Cvijanović)
Tukaj https://www.youtube.com/watch?v=EyShGogzIn4 si pa njen govor lahko pogledate. Z angleškimi podnapisi.
OdgovoriIzbriši